Над 100 университетски преподаватели настояха в писмо до Народното събрание да ратифицира Истанбулската конвенция за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие.
Те настояват решението за Конвенцията да не бъде основано върху страхове и неразбиране, а върху рационални аргументи.
"Понятието gender, преведено като "социален пол", следва да бъде интерпретирано единствено и само така, както то е дефинирано в текста на самата Конвенция (чл. 3, в), а именно "социално изградени роли, поведения, дейности и характеристики, които определено общество смята за подходящи за жените и за мъжете". Тази дефиниция за социално изградените роли на пола не отрича, нито заплашва съществуването на биологичните полове. "Социалният пол" не е въпрос на свободен избор, напротив, той е зададен от наложени обществени норми. Конвенцията настоява за промяна на тези норми, които нарушават равнопоставеността на половете и допускат злоупотреба с правата на жените", разясняват преподавателите в текста. И продължават:
"Бихме искали да подчертаем, че понятието "социална роля на пола" (gender) е част от българското законодателство от 2016 г., използвано в Допълнителните разпоредби на Закона за равнопоставеност на жените и мъжете. Накратко, с Конвенцията не се въвежда ново за законодателството ни понятие, следователно няма как да очакваме нито правен хаос, нито промяна на Конституцията. Конвенцията създава единствено правна рамка за по-ефективна защита на съществуващи вече права с редица законодателни мерки и конкретни политики.
Неоснователни са и внушенията, че Конвенцията на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие задължава ратифициралите я държави да въведат "трети пол" и да узаконят брака между еднополови двойки. Понятие "трети пол" в Конвенцията не съществува, нито може да бъде изведено от нея.
Те настояват решението за Конвенцията да не бъде основано върху страхове и неразбиране, а върху рационални аргументи.
"Понятието gender, преведено като "социален пол", следва да бъде интерпретирано единствено и само така, както то е дефинирано в текста на самата Конвенция (чл. 3, в), а именно "социално изградени роли, поведения, дейности и характеристики, които определено общество смята за подходящи за жените и за мъжете". Тази дефиниция за социално изградените роли на пола не отрича, нито заплашва съществуването на биологичните полове. "Социалният пол" не е въпрос на свободен избор, напротив, той е зададен от наложени обществени норми. Конвенцията настоява за промяна на тези норми, които нарушават равнопоставеността на половете и допускат злоупотреба с правата на жените", разясняват преподавателите в текста. И продължават:
"Бихме искали да подчертаем, че понятието "социална роля на пола" (gender) е част от българското законодателство от 2016 г., използвано в Допълнителните разпоредби на Закона за равнопоставеност на жените и мъжете. Накратко, с Конвенцията не се въвежда ново за законодателството ни понятие, следователно няма как да очакваме нито правен хаос, нито промяна на Конституцията. Конвенцията създава единствено правна рамка за по-ефективна защита на съществуващи вече права с редица законодателни мерки и конкретни политики.
Неоснователни са и внушенията, че Конвенцията на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие задължава ратифициралите я държави да въведат "трети пол" и да узаконят брака между еднополови двойки. Понятие "трети пол" в Конвенцията не съществува, нито може да бъде изведено от нея.
Снимка:img.bg.sof.cmestatic.com
Източник:Dnevnik.bg