С емоционална и ползотворна среща вчера бе открит форумът – „Иновативни практики и услуги в образованието”, на която ОУ „Христо Смирненски”- гр. Генерал Тошево е домакин. В срещата взеха участие и учители от гр. Мурфатлар – Румъния. Д-р Христо Боев бе подготвил общо четири образователни панела, свързани с личностното развитие на ученици, деца в риск и отпадналите от системата, както и насилието в училище. Учителите споделиха своя опит и проблеми, свързани с голямата бюрокрация в училище, отпадащите ученици, поради миграция на родителите си, ниските заплати в България и големият обем от материал, който се преподава. Чрез ролева игра учителите от България трябваше да интегрират свой колега („ученик”) от северната ни съседка, същото трябваше да направят и учителите от Мурфатлар. Оказва се, че освен общите проблеми в двете части на Добруджа (Северна и Южна), свързани с бюрокрацията и корупционните практики в училищата, имаме и общо желание за по-спокоен живот и по-добра реализация. По-малко напрежение и повече добри идеи, които да реализират, си пожелаха учителите от Мурфатлар. Изтъкна се, че област Добрич не разполага с достатъчен брой специалисти, които да се включат в приобщаващото образование на учениците и мотивацията им да останат в училище. В цялата област психолозите са 15, логопедите - 12, рехабилитаторите - 6, ресурсните учители – 8.
Попитани дали с наличния ресурс (финансов и човешки) може да се направи повече в румънското и българското училище, преподаватели от северната ни съседка отвърнаха, че максимумът вече е направен, а българските учители смятат, че е възможно да се направи повече у нас.
Лекторът представи и чужди образователни модели: финландският и американският в сравнение с българския. Чрез откъси от филмите „Мост към Терабития”, „Филантропика” и „Приказка без край” д-р Боев презентира проблема за училищния тормоз и агресията и възможните методи за превенция и противопоставяне. За най-активните участници лекторът беше подговил свои преводи и съвременна класика на румънски автори. „Ще говоря на български и румънски - според своето вдъхновение”, обърна се към преводачката Алина Кулчиар, Христо Боев, който зададе интересна дискусия в любимия за повечето румънци и българи Балчик.
Попитани дали с наличния ресурс (финансов и човешки) може да се направи повече в румънското и българското училище, преподаватели от северната ни съседка отвърнаха, че максимумът вече е направен, а българските учители смятат, че е възможно да се направи повече у нас.
Лекторът представи и чужди образователни модели: финландският и американският в сравнение с българския. Чрез откъси от филмите „Мост към Терабития”, „Филантропика” и „Приказка без край” д-р Боев презентира проблема за училищния тормоз и агресията и възможните методи за превенция и противопоставяне. За най-активните участници лекторът беше подговил свои преводи и съвременна класика на румънски автори. „Ще говоря на български и румънски - според своето вдъхновение”, обърна се към преводачката Алина Кулчиар, Христо Боев, който зададе интересна дискусия в любимия за повечето румънци и българи Балчик.